Gdynia
ul. Starowiejska 45/6
Sprzęt detektywa: Jak robimy zdjęcia w słabym oświetleniu?
Fotografia to jedno z najważniejszych narzędzi pracy każdego detektywa. Ale w przeciwieństwie do zdjęć robionych zwykłym aparatem w słoneczny dzień, nasze ujęcia powstają często w trudnych warunkach: wieczorami, w nocy, zza samochodowej szyby lub z dużej odległości. Jak sobie z tym radzimy? Klucz tkwi w odpowiednim sprzęcie i wiedzy, jak z niego korzystać.
Jasność obiektywu — czyli „światło” ma znaczenie
Jednym z najważniejszych parametrów profesjonalnych obiektywów jest ich jasność, określana liczbą przysłony (np. f/1.4, f/2.8). Im mniejsza ta wartość, tym więcej światła wpada do aparatu, a to oznacza lepsze zdjęcia w ciemności — bez użycia lampy błyskowej, która w pracy detektywa byłaby niedopuszczalna.
Dobrej klasy obiektywy „jasne” potrafią kosztować więcej niż sam aparat, ale różnica w jakości zdjęcia jest kolosalna. Obiektyw f/1.4 potrafi „widzieć” niemal tak dobrze, jak ludzkie oko przy świetle ulicznych latarni.
ISO — czułość matrycy a jakość zdjęcia
Drugim elementem jest ISO, czyli czułość matrycy aparatu na światło. Im wyższe ISO, tym więcej światła zostaje wychwycone. W teorii — im wyższe ISO, tym lepiej w ciemności. W praktyce — wysoka czułość oznacza także większy „szum”, czyli ziarnisty obraz. Dlatego tak ważna jest jakość aparatu, bo droższe modele potrafią radzić sobie z wysokim ISO bez widocznych strat na jakości.
Aparaty z wyższej półki (np. z serii Sony A7S czy Canon R6) potrafią robić czyste zdjęcia nawet przy ISO 1ponad 400.000, co dla tańszego sprzętu byłoby kompletnie nieosiągalne.
Zoom optyczny — widzieć więcej, nie podchodząc bliżej
Dla detektywa dyskrecja to podstawa. Nie zawsze możemy podejść blisko, dlatego korzystamy z obiektywów z dużym zoomem optycznym. Mowa tu o tzw. teleobiektywach — np. 70-200mm, 100-400mm czy nawet 600mm — które pozwalają fotografować osoby z dużej odległości, bez zdradzania naszej obecności.
W przeciwieństwie do zoomu cyfrowego (jak w telefonie), zoom optyczny nie pogarsza jakości zdjęcia, bo powiększenie następuje mechanicznie w obiektywie, a nie komputerowo.
Kilka ciekawostek z naszego podwórka:
Używamy aparatów z tzw. „bezdźwięczną migawką”, żeby nie słychać było dźwięku robienia zdjęcia.
W nocy często korzystamy z aparatów z wysokim ISO i jasnym obiektywem, więc funkcja noktowizji lub podczerwieni nie jest potrzebna — nie zawsze trzeba widzieć wszystko światłem widzialnym. Oczywiście mamy na wyposażeniu posiadamy również noktowizor.
Czasem stosujemy również zdalnie sterowane kamery z zoomem, zamontowane np. w pojeździe lub innym dyskretnym miejscu.
Podsumowanie
Fotografia w pracy detektywa to nie tylko kwestia sprzętu, ale i doświadczenia. Trzeba wiedzieć, kiedy sięgnąć po konkretny obiektyw, jak ustawić ekspozycję, by uchwycić ważny moment, a jednocześnie nie zdradzić swojej obecności. Dobry sprzęt w ciemności „widzi więcej” — a dla klienta oznacza to jedno: więcej faktów, mniej domysłów.
Oddział w Gdyni
Oddział w Gdańsku
Nie musisz wierzyć na słowo – wystarczy zapytać prawników, z którymi współpracujemy. Nasze sprawozdania wielokrotnie decydowały o przebiegu postępowania sądowego. Pracujemy na fakty – nie domysły.
Napisz do nas
biuro@detektyw-polska.com.pl
Jesteśmy polecani przez adwokatów. Chcesz dowodów? Zadzwoń.